Škola a skutečný zájem žáků o školní práci

V článku najdete názory školy na rozvoj a udržení motivace žáků v učení a také autentické názory žáků, zpracované Scio mapou. 

Škola a skutečný zájem žáků o školní práci

Říkáme, že naše škola se snaží, aby žáky učení bavilo a hledáme cesty k tomu, aby žáci byli úspěšní. Pokud použijeme slovo "baví", máme tím na mysli vytváření vnitřní motivace k zájmu o učení.  Názory žáků na výuku podpořil Scio výzkum. Pochopitelně škola není zábavná na 100 procent. Považujeme výsledky a názory žáků na výuku matematiky a českého jazyka za veliké ocenění a potvrzení toho, že naše škola skutečně plní svoje sliby. Zjišťování bylo provedeno minulý školní rok na konci prvního stupně v 5. třídě. 

Do naší školy přicházejí často žáci s ostatních základních škol, kteří v průběhu školní práce ztratili svoje školní nadšení, zároveň si často v základní škole vytvořili potřebu být nejlepší či první. K nám do školy často přichází žáci, kteří nebyly vždy první a kteří ztratili motivaci ke studiu, protože první prostě ve třídě nebyli. Žáci se musí naučit v naší škole, že být naše škole nesoutěží tento závod. Tento závod je totiž nefér. Ve státních školách závodí 25 až 30 dětí o jedno či tři nejlepší místa. Všechno to známkování vzbuzuje srovnávání a škálování a vytvoří napětí ve vztazích mezi dětmi, ale i ve vztazích mezi dětmi a učiteli a vytvoří tak ve škole prostředí konkurence a velkou vztahovou přehradu. Ale zároveń velmi náročnou soutěž jen pro několik vyvolených a stres pro ostatní děti. 

Zaslouží si to tyto děti? Zaslouží si děti to, že je někdo předběhne. Je přece jen náhoda, že je ve třídě nadanější dítě a dítě o něco méně nadané zažívá flustraci. Po desetileté práci naší školy můžeme říci, že naše práce je postavena na jiných principech. Nesledujeme škálu, nesledujeme ty dvě tři nejlepší místa, ale snažíme se, aby do cílové pásky doběhli prostě všichni. A tak každý běží do cílové pásky a běží vlastním tempem a vlastním stylem se svými vlastními prioritami. Tak se výsledek rozšířil a na konci dobíhají všichni společně a společně se mohou podporovat. Není to jednoduchý běh, i tak v učení čeká na děti spousta stresu a těžkostí, když mají překovávat obtíže učení. Ale společně se spolužáky a společně s podporou učitele a rodičů, to zvládneme.

 

Kalendář
Pro rodiče a přátele
Žáci a učitelé
Les ve škole
Oficiální stránka